22 stycznia 2012

Abstrakty


  1. Abstrakt do artykułu anglojęzycznego Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective, którego autorami są: Andrew H. Gold, Arvind Malhotra oraz Albert H. Segars. Artykuł został opublikowany w Journal of Management Information Systems w 2001 roku.

Stosunki pomiędzy kulturą i biznesem zmieniły się radykalnie w ostatnich dziesięciu latach. Nastąpiło odejście od finansowania publicznego w wielu krajach, przez co kultura i sztuka coraz bardziej koncentrują się na finansowaniu i zarządzaniu. Postmodernistyczne wpływy doprowadziły do poważnych zmian paradygmatu w wartościach i zachowaniach konsumentów i biznesu, co znajduje odzwierciedlenie w oświadczeniach misji biznesowych i strategii. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat rozwoju sztuki i relacji biznesowych. Wyniki teoretycznych i koncepcyjnych badań w tej dziedzinie przedstawiono w modelu syntezy lub zbieżności z różnych dziedzin i dyscyplin w rozszerzonej i interdyscyplinarnej dziedzinie sztuk strategicznych i zarządzania kulturą. W artykule pojawia się stwierdzenie, że sponsorowanie sztuk jest przestarzałe. Według autorów dzisiaj zaczyna rozwijać się nowa dziedzina - system relacji biznesowych w kulturze i sztuce, który oferuje wyjątkowe możliwości i potężne korzyści gospodarcze dla przedsiębiorstw i społeczeństwa w XXI wieku.




         2.  Abstrakt do artykułu zamieszczonego w wydawnicwtie Zarządzanie w kulturze, w roku 2008. Dobro kultury czy kultura jako dobro - rozważania w ujęciu ekonomicznym. Autor: Katherine Nolling.


 W pierwszej części artykułu autorka ukazuje zmiany w publicznym finansowaniu kultury na przykładzie Łotwy i Niemiec. W dalszych akapitach wysuwa tezę o niezależności konsumenta w ocenie korzyści i dokonywania wyborów w zakresie korzystania z usług. Kolejnym stwierdzeniem jest niezbędność ingerencji państwa w rynek dóbr kultury oraz w indywidualny wybór konsumenta. Na koniec artykułu Katherine Nolling wysuwa wnioski na temat finansowania sfery kulturalnej przez państwo w następnych latach. Wyznacza także cele i trudności z jakimi będą musieli się zmierzyć menadżerowie kultury w przyszłości.



W tworzeniu abstraktów korzystałam z artykułu znajdującego się na stronie JOSTR oraz z artykułu zamieszczonego w czasopiśmie Zarządzanie w kulturze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz